Zdravo svima.
Da li neko moze da objasni da li postoji, i kakvo je, pravilo u vezi sviranja poslednjih akorda kojim se gotovo uvek zavrsavaju narodna kola? Npr: http://www.youtube.com/watch?v=KcLatyZ60Xo#t=3m46s
Koji tonovi/akordi, i zbog cega (koje je pravilo), se sviraju na kraju nekog kola na desnoj i levoj strani harmonike?
Hvala.
Zavrsni akordi narodnih kola
-
- Nema harmoniku
- Postovi: 11
- Pridružio se: 01 Jan 1970, 01:00
Re: Zavrsni akordi narodnih kola
Koda (italijanski:CODA) svira se po vlastitom ukusu i detaljima ali u osnovi DRUGI akord u kodi je isti onaj durski akord kojim je zavrsena glavna melodija. PRVI akord u kodi je dur ili sedmica koja je u kvintnom krugu sledeca u odnosu na DRUGI akord.
PRIMJER za kolo ciji je poslednji dio odsviran u G-duru i stoga zavrsen G-dur akordom:
1. PRVI akord kode je D-7 odsviran ne kao d-fis-a-c1 vec nepotpun i u obrtaju kao fis-c1-d1. Ako si klavirac palac na fis, treci prst na c1 i cetvrti na d1.
2. DRUGI akord kode je obicni G-dur g-h-d1. Palac na g, drugi prst na h i cetvrti neka ostane na d1.
3. PRVI akord lijepo je prethoditi sa dvije posebno odsvirane sesnaestinke h i c1 ili sa osminkom sa trilerom c1-cis1-c1 pa onda dvije sesnaestinke h i c1.
4. U basu nista posebno, D-7 pa G-dur.
Pozdrav,
ddd
PRIMJER za kolo ciji je poslednji dio odsviran u G-duru i stoga zavrsen G-dur akordom:
1. PRVI akord kode je D-7 odsviran ne kao d-fis-a-c1 vec nepotpun i u obrtaju kao fis-c1-d1. Ako si klavirac palac na fis, treci prst na c1 i cetvrti na d1.
2. DRUGI akord kode je obicni G-dur g-h-d1. Palac na g, drugi prst na h i cetvrti neka ostane na d1.
3. PRVI akord lijepo je prethoditi sa dvije posebno odsvirane sesnaestinke h i c1 ili sa osminkom sa trilerom c1-cis1-c1 pa onda dvije sesnaestinke h i c1.
4. U basu nista posebno, D-7 pa G-dur.
Pozdrav,
ddd
- accordionist
- Šef orkestra
- Postovi: 543
- Pridružio se: 01 Jan 1970, 01:00
Re: Zavrsni akordi narodnih kola
Ovo sto cu napisati su neka moja zapazanja u vezi zavrsetka kola i pravila koja sam uocio u vecini slucajeva. Zavrsetak kola je uglavnom na dominanti - peti stupanj u lestvici, znaci ako je zadnji deo kola iz Gdura zavrsetak ce se svirati na Dduru preko sedmice A7. Ako je zadnji deo kola iz Ddura znaci da se zavrsetak svira: E7 - Adur. Zadnji deo Sumadijskog pitomog kola je u Aduru i po toj teoriji smo i dobili da je zavrsetak odsviran: H7 - Edur.
E sad, nama harmonikasima je lako da na brzinu izracunamo koji je akord dominanta odnosno koji je to peti stupanj u lestvici. A lako nam je zato jer mi na harmonici imamo levu stranu sa basovima koji su rasporedjeni po kvintnom krugu Iznad basa A je bas E. Znaci E je peti stupanj u Adur lestvici sto znaci da kad sviramo kolo u Aduru zavrsavamo sa Edurom i to preko H7 koji je pak odmah iznad E basa. Znaci samo skocimo na drugi bas iznad A (H) i odemo na prvi bas iznad A basa (E) i zavrsili smo. Sve nam je tu blizu, basove smo odsvirali i jos smo izracunali koje akorde treba u levoj ruci da hvatamo. Prosto ko suljpa. Mislim, barem nam je prostije od instrumentalista koji nemaju basove - gitaristi, saksofonisti, klavijaturisti... da se orijentisu po njima
Isto to vazi i za kola koja su molska. Ako uzmemo npr Medeno kolo i hocemo da ga zavrsimo posle onog dela koji ide iz Hmola (ne onako kako ga je Pavkovic zavrsio), zavrsicemo ga sa: Cis7 - Fis dur. (drugi bas iznad H je Cis, a prvi iznad H je Fis)
Al opet postoje i neki slucajevi kada nije tako, medjutim ovo su najcesci primeri. Ako ima jos neko da kaze sta o ovoj temi neka slobodno :jdishddf:
E sad, nama harmonikasima je lako da na brzinu izracunamo koji je akord dominanta odnosno koji je to peti stupanj u lestvici. A lako nam je zato jer mi na harmonici imamo levu stranu sa basovima koji su rasporedjeni po kvintnom krugu Iznad basa A je bas E. Znaci E je peti stupanj u Adur lestvici sto znaci da kad sviramo kolo u Aduru zavrsavamo sa Edurom i to preko H7 koji je pak odmah iznad E basa. Znaci samo skocimo na drugi bas iznad A (H) i odemo na prvi bas iznad A basa (E) i zavrsili smo. Sve nam je tu blizu, basove smo odsvirali i jos smo izracunali koje akorde treba u levoj ruci da hvatamo. Prosto ko suljpa. Mislim, barem nam je prostije od instrumentalista koji nemaju basove - gitaristi, saksofonisti, klavijaturisti... da se orijentisu po njima
Isto to vazi i za kola koja su molska. Ako uzmemo npr Medeno kolo i hocemo da ga zavrsimo posle onog dela koji ide iz Hmola (ne onako kako ga je Pavkovic zavrsio), zavrsicemo ga sa: Cis7 - Fis dur. (drugi bas iznad H je Cis, a prvi iznad H je Fis)
Al opet postoje i neki slucajevi kada nije tako, medjutim ovo su najcesci primeri. Ako ima jos neko da kaze sta o ovoj temi neka slobodno :jdishddf: