Simfonijski orkestar "za poneti"

O konstrukcionim i tehničkim rešenjima harmonike, delovi i oprema, kvarovi, popravke i servisiranje, ozvučavanje.
Korisnikov avatar
48 basova
48 basova
Postovi: 78
Pridružio se: 04 Feb 2012, 22:41
PostPoslato: 13 Apr 2018, 08:51
Pozdrav kolegama, i ljubiteljima ovog divnog instrumenta! :pozdrav:

Gledajuci sinoc koncert klasicne muzike (u pitanju je bio simfonijski orkestar) ponovo mi se vratila ideja koja mi se vrzma po glavi vec jako dugo, a ovim putem zelim da je podelim sa Vama i cujem Vase misljenje.
Videcete da je nesto o cemu bismo mogli da raspravljamo nadugo i nasiroko (zasto da ne?!), ali da bih zadrzao nit pokusacu da budem sto koncizniji...

Naime, verovatno jedan od glavnih razloga sto svi mi volimo ovaj divni instrument jesu njegove "boje", kao i varijacije koje mesavine tih "boja" pruza.
Ali, ukoliko obratimo paznju, primecujemo da nazivi "boja" naseg instrumenta upravo poticu iz simfonijskog orkestra - dakle, ono sto je svima poznato - Bassoon (odnosno, Fagot), Klarinet, Flauta, Pikolo, Violina, Organ, Oboa, itd. itd.
Ovaj niz (u odnosu na proizvodjace harmonika) moze da ima i najneobicnije nazive (Tuba, Saksofon, itd.). Primecujemo da nisu u pitanju SAMO duvacki instrumenti (sto harmonika svakako jeste u svojoj osnovi) vec da ima i zicanih instrumenata. Dakle, pravi orkestar!
E sad da se vratim na temu...

Ako podjemo od pretpostavke da je gotovo iskljucena mogucnost da se u okviru jednog simfonijskog orkestra nalaze instrumenti iskljucivo jednog proizvodjaca, onda logicno zakljucujem - zasto bi u okviru jednog instrumenta (nama dragog - harmonike) bili "instrumenti", tj. tonovi, isto samo jednog proizvodjaca?
Da budem jos precizniji (a o ovome bih JAKO zeleo da cujem misljenja iskusnih kolega i majstora), da li je moguce da za (recimo) Bassoon tonove imamo, u jednom fasenu, Binci tonove, za Klarinet (recimo) u drugom fasenu Cagnoni tonove, za Flautu (tj. Sopran) u trecem fasenu Taboro, a za Pikolo u cetvrtom faenu Salpa tonove?? I sve to u okviru jedne harmonike, jer pretpostavljam da niti svi tonovi (jednog proizvodjaca) zvuce isto po komparativnom kvalitetu u odnosu na proizvodjace, niti isto rezonuju unutar jednog instrumenta. Dakle, da za svaki fasen (sto ce reci, instrument u simfonijskom orkestru) izaberemo najkvalitetniji ton... :zbunjen:
Svakako, ovde su imena proizvodjaca uzeta potpuno proizvoljno, kako bi samo uputila na osnovnu ideju.

Eto. Zeleo bih da cujem Vasa misljenja i (ukoliko postoje) iskustva starijih majstora koji su se mozda vec "igrali" sa ovim...
Srdacan pozdrav! :harmonikas:

Šef orkestra
Šef orkestra
Postovi: 576
Pridružio se: 01 Jan 1970, 01:00
PostPoslato: 13 Apr 2018, 12:39
Pa teoretski bi moglo da se kaze npr. Taborro za bason ali ide u dve polovine fasena, pa recimo Binci klarinet u druge dve polovine istih fasene (kod 2+2), pa tako redom, a kod 3+1 ide ceo bason u jednu fasenu bilo kog proizvodjaca a ostali 3 glasa opet u dve polovine razlicitih fasena, no prekticno ne znam da li neko od proizvodjaca tako radi. Koliko mi je poznato ide ceo prim od jednog proizvojaca a bas moze od istog i od razlicitog i to komplet. Pozdrav.
Korisnikov avatar
48 basova
48 basova
Postovi: 78
Pridružio se: 04 Feb 2012, 22:41
PostPoslato: 13 Apr 2018, 14:25
Pa tema i jeste postavljena na teoretskoj osnovi - koja bi bila "najbolja" kombinacija tonova... :cool:

Šef orkestra
Šef orkestra
Postovi: 576
Pridružio se: 01 Jan 1970, 01:00
PostPoslato: 14 Apr 2018, 13:20
Druze ako pogledas postojece tonove kod neke harmonike i tu ces uociti razlike od tona do tona i to u okviru istog glasa (mislim na glas kao garnituru tonova npr. sopran). Nemoras ga menjati ako neki od njih recimo guse, neki su slabiji, neki ne jecaju i sta ja znam sta sve, vec se oni podesavaju, a sa njima i kozice da zanemarimo stimovanje. Dalje nijansa u dihtaciji isto obogacuje zvuk nedirajuci same tonove, prekomerno poplicavanje klavijatute isto oduzima masnocu zvuka.
Ako bi se to i odradilo (miksovanje tonova) kako mislis bilo bi efekta ako su svi ostali efekti optimalni. Pazi dalje, analizirao sam da iako svi vole sto tanje harmonike ipak one ne daju maksimalno bogat zvuk, uporedi basove kod Guerrini superior 2 i sup.3 pa cuces kako je trojka dublja u basu i punija iako dvojka ima prodoran bas ali drecaviji i plici a isti proizvodjac tonova. Tu je 1 cm sirine u pitanju i jos plus suzenje leve strane preko stepenika i jednostavno nema istu rezonanciju. Fasene, sarene ili zute nebitno je, ima vise zakosene i manje pa vazduh lakse pogodaja tonove kod vise zakosenih, znaci jako puno toga sta sve utice na boju zvuka od istog proizvodjaca tonova pa po meni ako neko sa postojecim zvukom nije zadovoljan moze se upustiti u dalji eksperiment naravno mislim da pricamo o 1. klasi tonova, a ne da se zameni 2. sa 1. klasom. Eksperiment bi bio onda skup pa je moje misljenje da je to neisplativo ali ideja nije losa. :svirac:

120 basova
120 basova
Postovi: 122
Pridružio se: 22 Jun 2011, 20:50
PostPoslato: 14 Apr 2018, 22:58
Slazem se sa Kocom.
Ako su korpus, kabina i dihtacija dobri, sve je u tome kako su ti tonovi podeseni i kakvi su ventili na njima. Retko koji majstor ce se pozabaviti s tim da nasteluje zazore onako kako Bog zapoveda. 90% njih to odradi onako brzinski pa zato imamo efekat da nekom nije jacina glasova ujednacena, da neki tonovi guse ili su preveliki zazori ili su tisi visoki il niski od srednjih itd. S druge strane to treba i naplatiti s obzirom da je to ogroman posao koji zahteva mnogo vremena... A onda ljudi pocinju s pricama tipa:" onaj ima binci tonove , a ovaj taboro", jer su ubedjeni da je tamo neki strucnjak odradio tonove najbolje na svetu(a dobro i naplatio), ali eto harmonika ima npr taboro pa zato ne svira ko tamo neka koja im binci glasove... -Hocu da kazem da zahvaljujuci mnogim priucenim majstorima koji naplate debelo a vise zeznu nego sto nasteluju tonove, pocinju ljudi iz neznanja da izmisljaju mitove o tonovima,fasenima, natpisima na plocicama itd. Ako je prva klasa, dobro podesen ton svira onako kako treba! Sigurno bi bilo razlike u zvuku promenom garniture glasova. TO bi verovatno bilo vise stvar ukusa.
Znam coveka koji je imao odlicnu sampionku. Na kojoj je sve bilo onako potaman. A onda ovom padne na pamet da ubaci umesto taboro, kanjonijeve tonove. Naravno, otisao je kod jednog "cuvenog" majstora da mu to uradi. I nije bilo to TO. Posle je opet isao kod ovog da mu vrati taboro tonove ali harmonika nije bila ni priblizno kakva je bila pre. -Strucnjak je to sve "bolje" prestelovao. Na kraju je ovaj prodao harmoniku koja nekad bese odlicna.

Ovaj eksperiment jeste interesantan! Ali sam po sebi bi bio veoma skup, zahtevao bi ogromno vreme, a mislim da se ne bi dobilo nista posebno.

Šef orkestra
Šef orkestra
Postovi: 576
Pridružio se: 01 Jan 1970, 01:00
PostPoslato: 15 Apr 2018, 08:40
To si dobro rakao da se stvaraju mitovi o tonovima, i ono da dodam "rodnim godinama" za Guerrini. Juce sam trebao otici sa drugom kod poznanika koji je kupio Trojku iz 70.g. sa drvenom kabinom iz " rodnih godina". Nisam otisao ostavio sam da idemo danas ali je on bio, i uvece dosao kod mene. Ja imam trojku iz 80.g. E sad na pitanje kakva je, pre odgovora je slozio facu kao da jede limun i kaze: "Kao da imam olove na prstima teska klavijatura a mozda i sto nisam 7 dana svirao". Onda je trazio moju i kaze da je ipak to u klavijaturi a tonski je kao dobra ali mu se ne svidja treba da se sredi pa ce biti dobra. Malo neprecizan mu je bio odgovor, pa ako je danas probam videcu da li je uopste iz 70. i kakva je stvar, jer covek je dosao iz Nemacke i ne znam kada se vraca i da li cu posle imati priliku da je probam. Vlasnik te trojke je odusevljen njome ali nije uporedjivao sa boljim, a ovaj je procenio jer zna kako sviraju pre i posle servisa.
Korisnikov avatar
48 basova
48 basova
Postovi: 78
Pridružio se: 04 Feb 2012, 22:41
PostPoslato: 16 Apr 2018, 13:29
Hvala kolegama na iscrpnim objasnjenjima. :cool:
Delim Vasa misljenja u vecini slucajeva...

Tema i jeste postavljena kao iskljucivo teoretsko razmatranje "sta bi bilo kad bi bilo", i vise je nego ocigledno da nije samo "ono sto je otisnuto" na plocici tona jedino sto determinise kvalitet tona, onakvog kakvog ga cujemo prilikom izvodjenja. Bio sam jako radoznao da cujem vasa misljenja (a i dalje sam) da li ste nailazili u fasenima (recimo samo s jedne strane) na razlicite proizvodjace tonova, pod uslovom naravno da je to bio promisljen izbor (a ne, daj sta das)...

Šef orkestra
Šef orkestra
Postovi: 576
Pridružio se: 01 Jan 1970, 01:00
PostPoslato: 18 Apr 2018, 07:29
Probana je trojka juce uvece. Nije 70.g. nego 75.g. ima drvenu kabinu servisirana, kozice kao nove, fasene zakosene sve na oko izgleda kao mlazno avion, cak i lepo izgleda kaze generalno servisirana sto se moze poverovati jer nemoze biti ocuvana tako dobro a svirala u kafani. Tonovi nose oznaku B.N. 85181 sto se ovde vodila polemika koji su i jesu Taborro samo sto negde imaju punu oznaku Taborro V. B.N. 85181, poluobla dirka, sareni faseni bez G fasena u basu, fina dubina dirke oko 4mm od oka.
Znaci opet fali fino stelovanje perca a narocito klavijature koja sporo vraca pa je veoma naporno svirati, to smo se nas trojica slozili bez rasprave. No resicemo i to ali da potvrdimo zakljucak oko tonova da se samo prostom zamenom tonova nece dobiti na kvalitetu zvuka, kao i mit da ako je iz rodne 75. godine da obavezno mora da "ubija".

120 basova
120 basova
Postovi: 122
Pridružio se: 22 Jun 2011, 20:50
PostPoslato: 18 Apr 2018, 11:26
Upravo je to kao sto rekosmo, sva sustina. -Moze da ima najbolje tonove na svetu, al dzaba ako nisu dobro nastelovani.
Korisnikov avatar
48 basova
48 basova
Postovi: 78
Pridružio se: 04 Feb 2012, 22:41
PostPoslato: 19 Apr 2018, 16:09
Ajde sad kad smo vec kod stelovanja perca na tonovima... Bavio sam se i sam ovom problematikom.

Da li perca treba stelovati tako da "rade" vec na lagano otvaranje meha, ili na jace?
Tj. da li je moguce nastelovati ih tako da rade podjednako dobro u obe varijante, ili jedna iskljucuje drugu? :zbunjen:
Sledeća

Povratak na Tehnička konstrukcija i servisiranje harmonike

Ko je OnLine

Korisnici koji su trenutno na forumu: ivanbulja i 1 gost



       
Zabranjeno je kopiranje tekstova sa Foruma. MuzikaHarmonike.com zadržava autorska prava nad svim tekstovima objavljenim na Forumu!