Boja tonova

O konstrukcionim i tehničkim rešenjima harmonike, delovi i oprema, kvarovi, popravke i servisiranje, ozvučavanje.

48 basova
48 basova
Postovi: 48
Pridružio se: 18 Dec 2012, 21:48
PostPoslato: 18 Dec 2012, 22:00
Pozdrav ljudi , molim vas da mi odgovorite kad god budete mogli i htjeli, pitanje glasi ovako:

da li je onaj zvuk harmonike za sevdah onaj balkanski tupi zvuk proizvod isključivo kabinske harmonike i jeli moguće da takva boja tonova izlazi i iz nekabinskih harmonika.
Volio bih znati da li npr svaka harmonika koja ima kabinu ili duplu kabinu ima takav zvuk i jeli takav zvuk narodnjački moguće dobiti iz nekih nekabinskih harmonika, uzmimo npr paolo soprani preko desetak registara , četveroglasna , 120 basova, harmonika je kvalitetna ali nema kabinu, jel ona može proizvesti takvu boju tonova bez kabine, to sam uzeo eto za primjer jer koliko znam kabina daje harmonici topliji , plemenitiji zvuk i zanima me jel npr kabina može dati bogatiji musette il može dat samo bogatiji ton npr. basoonu, clarinetu itd.

hvala unaprijed , malo sam se raspisao, ulogu kabine znam ali me zanimalo dali ona daje samo ljepše zvukove ''narodnjačkim'' registrima ili može dat bogatiji zvuk svakom registru koji je ugrađen u određeni instrument

pozz.
Korisnikov avatar
Šef orkestra
Šef orkestra
Postovi: 400
Pridružio se: 20 Mar 2011, 19:38
PostPoslato: 18 Dec 2012, 22:47
Pozdrav, dobrodošao!

Da, kabina daje posebnu toplinu tonu, i karakteristicna je za balkan.. sad, taj zvuk daju kabinske harmonike, ali nije iskljuceno da neka bezkabinska harmonika ima lepsi zvuk nego neka sa kabinom.. to je relativna stvar, instrumenti se kao i ljudi medju sobom razlikuju, teško je porediti to i klasifikovati... ja imam nekabinsku crucianelli, ali ona ima lepsu "kabinu" (bason, clarinet, i bandoneon koji otvara oba glasa) nego neke kabinske, bolja je od pola cantusa i supita koje sam probao..

kabina ce obogatiti svaki registar koji je otvara, znaci bason odnosno velika kabina, clarinet iliti mala kabina, bandoneon (bason+clarinet), mali bandoneon (clarinet+picolo), harmonium (bandoneon+picolo), master, itd.. violin i musette ne otvaraju kabinu, tacnije violin otvara clarinet i sopran, on može zvučati lepše, ali ne zavisi mnogo od kabine, a musette otvara kod četvoroglasne sa picolom violin+picolo, a kad harmonike sa povišenim primom violin + povišeni prim..

moja harmonika je pravljena za francusku muziku, i nema picolo, umesto njega ima poviseni prim i samim tim pravi musette... ali bason, clarinet i bandonen su me oduševili, kad sam je probao rekao sam: "ne treba mi kabina" :D jeste da nema organ, harmonium, mali bandoneon, ali ovo što ima mi se opasno sviđa :D

al sam se raspisaoooo tek sad vdim :D drago mi je ako sam pomogao odgovorom, nadam se da se nisi zbunio od ovolikog pisanija :D
Korisnikov avatar
Šef orkestra
Šef orkestra
Postovi: 656
Pridružio se: 31 Maj 2012, 19:31
PostPoslato: 19 Dec 2012, 23:36
Pozdrav!

Mala ispravka, ili nadopuna objašnjenja u vezi kabine na harmonici. I na violin i na musette utiče to dali je kabinska ili bezkabinska ili tzv. patos harmonika. Naravno ovo se odnosi na harmonike koje imaju malu kabinu, jer na njima je violin mala kab.+sopran, a musette je mala kab.+sopran+picolo. Tako da itekako ima razlike u boji tona, u odnosu na takozvani otvoreni violin, ili musete.

120 basova
120 basova
Postovi: 283
Pridružio se: 02 Jul 2011, 22:23
PostPoslato: 22 Dec 2012, 21:36
Za sevdah treba svakako uzeti kabinsku harmoniku sa nešto tremola, poput starih dalapa.
Ako slušate stare snimke sevdalinki to se da razabrati.
Korisnikov avatar
Šef orkestra
Šef orkestra
Postovi: 656
Pridružio se: 31 Maj 2012, 19:31
PostPoslato: 23 Dec 2012, 02:46
petar3petar je napisao:Za sevdah treba svakako uzeti kabinsku harmoniku sa nešto tremola, poput starih dalapa.
Ako slušate stare snimke sevdalinki to se da razabrati.


Potpisujem. Jer da je isto dali harmonika ima ili nema kabinu, niko nebi kupovao harmonike za 3000-4000eura, nego bi ljudi svirali na bezkabinskim za 300-400e. A za razliku u novcu još bi mogli kupiti solidan auto i razglas.

48 basova
48 basova
Postovi: 48
Pridružio se: 18 Dec 2012, 21:48
PostPoslato: 11 Jan 2013, 23:37
malo sam bio odsutan, uglavnom hvala svima, sad me zanima ako zna tko koja je razlika između harmonike s kabinom i one s duplom kabinom, jel samo težina harmonike il i sam zvuk
Korisnikov avatar
Šef orkestra
Šef orkestra
Postovi: 656
Pridružio se: 31 Maj 2012, 19:31
PostPoslato: 12 Jan 2013, 01:53
Ja ću pokušati da ti pojasnim suštinu, a za neke detalje tu su g. petar3petar i ljudi koji su vrhunski znalci u svom poslu, iako smatram da tebe u stvari zanima tonska razlika a manje tehničko-konstrukcijska. Mi imamo običaj da kažemo jedna ili dupla kabina, što je po meni totalno netačno, na našim terenima se sviraju kabinske harmonike sa jednim ili dva glasa u kabini, a nikako nema dve kabine (iako postoje i takve harmonike,al to je već neka druga priča) Znači postoji verzija 3+1 a to je da je u kabini samo 1 glas takozvani basson, a ostala tri su van kabine - sopran, clarinet i pikolo. i postoji verzija 2+2 a to je da su u kabini 2 glasa, znači basson i clarinet, a pikolo i sopran su van kabine takozvana velika i mala kabina. Što se tiče gabarita, ova verzija 3+1 je malo da kažem debja od 2+2, znači neki prosek je cca 22cm, dok je verzija 2+2 cca 19.5cm, i samim time je 2+2 i malo lakša, što nije pravilo, zavisi od marke, modela itd. Zvučno postoji razlika u tome što je 2+2 da kažem nježnija za uho, ali i tiša, dok je 3+1 malo oštrija, ali i glasnija, pogotovo za svirku "na suvaka" To dosta zavisi i od ukusa i stila sviranja, ko voli oštriju svirku onda je možda bolja 3+1, a ko više preferira nježniji stil tipa Pavke Panović, onda 2+2. Po meni ove 3+1 ništa manje nisu vredne nego 2+2, ali su 2+2 malo skuplje. Izvinjavam se ako sam bio preopširan, samo sam hteo da što je više moguće dočaram situaciju. :jdishddf:

120 basova
120 basova
Postovi: 219
Pridružio se: 01 Jan 1970, 01:00
PostPoslato: 15 Jan 2013, 10:28
Dugmetarac78 slazem se sa tobom. Najbolje bi bilo imati i jednu i drugu, 3+1 za suvu svirku a 2+2 za mikrofon, ali jedva neki skrpe pare i za jednu! Obzirom da su zastupljenije svirke na mikrofon onda je jasno zasto su 2+2 trazenije i samim tim i skuplje, ali ne malo vise nego mnogo. Inace nekada su cene po katalogu bile iste.
Korisnikov avatar
Šef orkestra
Šef orkestra
Postovi: 656
Pridružio se: 31 Maj 2012, 19:31
PostPoslato: 15 Jan 2013, 11:00
To jeste, mnogo su skuplje, ali realno nisu bolje toliko koliko su skuplje, pošto si muzičar nemoram ja da ti objašnjavam, znaš i sam da su sve stare stvari: kola, pesme sevdah i šumadija. Od Veličanstvenog Jovice Petkovića, Krnjevca, Radojke Ž. Šerbe i da ne nabrajam dalje, snimljene i odsvirane upravo na 3+1 harmonikama, njima su bile dobre a nama VELIKIM umetnicima nevaljaju. Stvar prestiža po meni. PS. mala kabina nikad nemože da mi da tu slatkoću kao velika na višljoj oktavi, a znam nemali broj harmonikaša koji su svoje Presidente nosili kod majstora (i sam sam neke uradio) da umesto registra sa malom kab. u kombinaciji, stave sopran da bude oštriji. LUD ZBUNjEN NORMALAN. :pudc8:

120 basova
120 basova
Postovi: 219
Pridružio se: 01 Jan 1970, 01:00
PostPoslato: 15 Jan 2013, 14:46
Pazi to sad nisam znao da su neki prepravljali 2+2 i u kombinacijama stavljali sopran umesto klarineta, ali sam ja licno o tome razmisljao da bi bilo bolje. Pisem sad po secanju ali cinimi se da je registar Harmonijum upravo takav kod 2+2 (bason, pikolo,klarinet) gde bi valjalo zameniti po mom ukusu klarinet sa sopranom. Harmonijum kod 3+1 je stvarno razarajuce ostar pod uslovom da su sva 3 glasa nastimovana. Ali zato po mom ukusu je oboa (pikolo + klatinet) kod 2+2 lepsi od oboe 3+1 tj. (pikolo + sopran) kome fali toplina. Ovo je samo moj ukus a o ukusima ne vredi raspravljati. P.S. Ovo su nazivi registara kod klavirnih Guerinki.
Sledeća

Povratak na Tehnička konstrukcija i servisiranje harmonike

Ko je OnLine

Korisnici koji su trenutno na forumu: Nema registrovanih korisnika i 1 gost