• NOTNA LITERATURA
  •  
    slika
     

PRERADE, Prerade, prerade...

O konstrukcionim i tehničkim rešenjima harmonike, delovi i oprema, kvarovi, popravke i servisiranje, ozvučavanje.
Avatar
sampionce
120 basova
120 basova
Postovi: 192
Učlanjen: 04 Feb 2012, 22:41

PRERADE, Prerade, prerade...

Post od sampionce » 01 Sep 2018, 11:42

Pozdrav kolege! :pozdrav:

Sa velikim nestrpljenjem ocekujem da cujem/procitam Vase komentare na ovu temu, za koju verujem da je i vise nego aktuelna s obzirom na ponudu na trzistu...

Kakva su Vasa iskustva vezana za prerade sa dugmetare na klavirnu harmoniku?
Kakva su Vasa razmisljanja i stanovista (ekonomska, tehnicka, pa i moralna) vezana za ovu tematiku? Opravdanost?

Svaki komentar je dragocen!


Srdacan pozdrav! :ijuju:



petar3petar
Šef orkestra
Šef orkestra
Postovi: 530
Učlanjen: 02 Jul 2011, 23:23

Re: PRERADE, Prerade, prerade...

Post od petar3petar » 01 Sep 2018, 22:47

Samo pola harmonike je originalno, druga polovica nije originalna, samim tim harmonika nije originalna.



Avatar
sampionce
120 basova
120 basova
Postovi: 192
Učlanjen: 04 Feb 2012, 22:41

Re: PRERADE, Prerade, prerade...

Post od sampionce » 02 Sep 2018, 00:36

Nije mi jasan Vas komentar G-dine Petrovicu. Da li biste bili ljubazni da ga pojasnite, uzimajuci u obzir sve aspekte.
Hvala.



petar3petar
Šef orkestra
Šef orkestra
Postovi: 530
Učlanjen: 02 Jul 2011, 23:23

Re: PRERADE, Prerade, prerade...

Post od petar3petar » 02 Sep 2018, 13:19

Preferiram originalne harmonike. Ručni radovi i prerađene harmonike mogu biti tonski i dobri i bolji i loši... no nisu originalne harmonike.
Za mene je uvijek vrednija dobra talijanska harmonika koja nema neko zvučno ime, npr Excelsior, Bugari, Menghini, Mengascini... nego bilo koja prerađevina iz nečega u nešto ili neki ručni rad.



Avatar
sampionce
120 basova
120 basova
Postovi: 192
Učlanjen: 04 Feb 2012, 22:41

Re: PRERADE, Prerade, prerade...

Post od sampionce » 02 Sep 2018, 15:57

U redu postujem stav o originalnosti. To mu dodje nekako kombinacija moralno/ekonomskih aspekata.

Ali dopusticete mi da Vam postavim pitanje - po cemu se razlikuje preradjen instrument od originalnog? U prakticnom smislu? Zvucno, tehnicki, estetski...



Avatar
sampionce
120 basova
120 basova
Postovi: 192
Učlanjen: 04 Feb 2012, 22:41

Re: PRERADE, Prerade, prerade...

Post od sampionce » 02 Sep 2018, 15:59

Danas se na prerade ljudi i odlucuju uglavnog dva razloga:
1. Nedostupnosti starih, originalnih instrumenata, i
2. (koji proizilazi iz prve tacke) BEZOBRAZNO visokih cena originalnih instrumenata.

Samim tim, opravdanost prerade ima vise smisla, zar ne?



Jaric_T_Zivadin
120 basova
120 basova
Postovi: 168
Učlanjen: 22 Jun 2011, 21:50

Re: PRERADE, Prerade, prerade...

Post od Jaric_T_Zivadin » 02 Sep 2018, 21:47

petar3petar je napisao:
02 Sep 2018, 13:19
Preferiram originalne harmonike. Ručni radovi i prerađene harmonike mogu biti tonski i dobri i bolji i loši... no nisu originalne harmonike.
Za mene je uvijek vrednija dobra talijanska harmonika koja nema neko zvučno ime, npr Excelsior, Bugari, Menghini, Mengascini... nego bilo koja prerađevina iz nečega u nešto ili neki ručni rad.
Ne slazem se sa vama. -Za mene postoje tri vrste harmonike: losa, dobra i odlicna. Zar nije i ta originalna isto rucni rad?
Mislim da je rucni rad nepravedno podcenjen(zahvaljujuci raznim dundjerima) jer cinjenica je da postoje i dalje (nekada ih je bilo vise) majstori koji su pravili izuzetne rucne radove. Jer sam termin "rucni rad" bi trebalo da govori da je to unikatan instrument i da je majstor posvetio vreme, trud, svoje znanje i iskustvo, da napravi nesto dobro.
A sto se tice prerada to je zaista postalo vise filozofsko pitanje. -Ako se zameni meh, nekoliko dirki i umesto koznih, stave plasticni ventili, da li je to i dalje original harmonika? Ili ako neko preradi petorednu guerinku za skandinavsko trziste (koju realno takvu ne bi pogledalo 90% sviraca u srbiji) u sestorednu ili klavirnu da li je to lose ili je tom intervencijom na neki nacin vratio u zivot? Milsim da je u stvari problem u tome sto su pravi majstori u manjini i da je suprotno, ne bi smo toliko polemisali o preradama i slicnim temama, jer bi bilo vise dobrih instrumenata.
Sto se mene tice podrzavam svaku preradu ako je uradjena dobro, tj ako je zaista ostvareno ono sto je bio cilj.
Mnogo vise me brinu ovi priuceni sto sloze pricu, uzmu debelu lovu (kradu posao od vas majstora) i osakate instrument.



petar3petar
Šef orkestra
Šef orkestra
Postovi: 530
Učlanjen: 02 Jul 2011, 23:23

Re: PRERADE, Prerade, prerade...

Post od petar3petar » 02 Sep 2018, 22:36

Jaric_T_Zivadin je napisao:
02 Sep 2018, 21:47
Jaric_T_Zivadin
Ako vi imate svoje mišljenje što ja ne bi imao svoje.
Otvorite bilo koju talijansku harmoniku i tkz. ručni rad ili preradu i promatrajte. Sve se vidi!
Da te spomenute harmonike nemaju izgled popularnih harmonika Dallape ili Guerrini prodajnost bi im bila više od 50 % manja. Možda sam malo rekao.
Iste harmonike postižu veće vrijednosti od od izuzetno dobrih talijanskih harmonika. Kriterij je samo što piše na harmonici i kako ona izgleda.



Jaric_T_Zivadin
120 basova
120 basova
Postovi: 168
Učlanjen: 22 Jun 2011, 21:50

Re: PRERADE, Prerade, prerade...

Post od Jaric_T_Zivadin » 02 Sep 2018, 23:31

petar3petar je napisao:
02 Sep 2018, 22:36

Ako vi imate svoje mišljenje što ja ne bi imao svoje.
Otvorite bilo koju talijansku harmoniku i tkz. ručni rad ili preradu i promatrajte. Sve se vidi!
Da te spomenute harmonike nemaju izgled popularnih harmonika Dallape ili Guerrini prodajnost bi im bila više od 50 % manja. Možda sam malo rekao.
Iste harmonike postižu veće vrijednosti od od izuzetno dobrih talijanskih harmonika. Kriterij je samo što piše na harmonici i kako ona izgleda.
Apsolutno. Nisam vam ni nametao svoje. -Samo se u potpunosti ne slazem sa vasim.

Molim Vas, sta se vidi? Kao u svakoj, vide se faseni, tonovi, kabina... Neke su ko nove, negde se vidi da su radjene itd... Ako je radjena prerada, mogu se videti neki tragovi koji pokazuju da je nesto radjeno i sta onda? Meni licno, je jedino bitno da to radi kako treba i da je to dobro. A spolja se bas svaka da nasminkati. Nemam iskustva kao Vi u vezi toga i neosporno je da poznajete mnogo vise tu materiju kao serviser i konstruktor, ali zar nije funkcionalnost ono sto zaista treba da bude pravi kriterijum? Opet ponavljam da jedino priznajem podelu na: losu, dobru i odlicnu. To je po meni i jedina postena podela harmonika.
Jer sta ce meni kao sviracu "originalna" i vec bezobrazno skupa harmonika koja pri tom izgleda ko nova, a sve drugo (sto se jedino i racuna) ili bar jedan od nekih bitnih faktora joj je lose? -Da mi izlomi kicmu dok na svirci pokusavam razvlacenjem da dobijem nesto iz nje sto ona nema?
Kako ima losih rucnih radova - tako isto ima i losih originala. Znam kako vecina razmislja, sta gledaju na harmonici i koliko pridaju tome kao statusnom simbolu sta pise na njoj, ali ja nisam iz tog filma i mene ne ubedise sa tim pricama. Znam kako je svirao rucni rad "Raiva" od Zorana Tirketa. Isto tako znam kako su svirale dve djordjevicke koje sam imao prilike da slusam i probam, pa cak i siwa dok je radio u bg-u je napravio po koju odlicnu harmoniku.
Nazalost, natpis prodaje instrument. To je ruzna, neosporna cinjenica i tu se slazemo.



Koca
Šef orkestra
Šef orkestra
Postovi: 677
Učlanjen: 01 Jan 1970, 01:00

Re: PRERADE, Prerade, prerade...

Post od Koca » 03 Sep 2018, 08:04

E izgleda da se tema siri i svi su u pravu sa razlicitih aspekata, no pocetna zamisao kao prerade je transformacija dugmetare u klavirnu. Pored toga postoje prerade sa dugmetare na dugmetaru o kojoj Jaric prica jer bese ima kracenu Prof 4 na mere Championa i ostali r.r. Djordjevic i sl. da ih krstim kao Domace harmonike sa italijanskim delovima ( pri cemu mali broj ima 1. klasu tonova italijanskih ).

Ako cemo nejpre da izcrpimo prvu i pocetnu zamisao to bi bilo prepravljanje dugmetare na klavirnu (recimo Guerrini Simphony 12 na Superior 2). Klavijatura je promenljiva stvar i kod originala znaci steluje se po dubini, tvrdoci i eliminise trenje ako negde zapinje pa tu ne pomaze ni tvrda ni meka opruga. Po meni skoro svaka klavijatura ima prostora za doterivanje, bilo Guerini, Dallape ili sl. retko da sam zadovoljan na prvu probu ( izuzetak jedna nova S.Soprani artist 6). Ja pricam iskljucivo o klavirnim harmonikama dok dugmetare su tehnicki u startu bolje resene a mislim na sistem biksni, pa kad probam neku Guerini ono je milina za ruku tj i meka i brzo vraca. E sad ako originale treba dostelovati onda sigurno i ove perade i tu je pitanje kako je sve to precizno uradjeno i do koje ganice se moze poboljsati stanje.



Odgovori