Stranica 1 od 4

Saveti za kupovinu instrumenta

Poslato: 25 Okt 2009, 02:23
od Webmaestro
Nekoliko opštih stvari na koje treba da se obrati pažnja prilikom izbora instrumenta:

1. Cena: Kolike su vaše finansijske mogućnosti i koliko ste spremni da izdvojite za instrument? Da li ste profesionalac il kupujete harmoniku za lično zadovoljstvo?

2. Muzički stil: Koju vrstu muzike ćete da svirate? Razmislite o zahtevima određenog žanra muzike, jer od toga će zavisiti potreban štim harmonike, registri, broj basova i dirki...

3. Kvalitet: Želite da svirate amaterski ili profesionalno? Da li vam je harmonika potrebna za koncertno sviranje, studijsko snimanje, ili samo za neformalno muziciranje radi hobija i zabave za vaše prijatelje?

4. Kompatibilnost: Hoćete li svirati uz druge instrumente?

5. Basovi: Izbor oko broja basova. Treba li vam bariton bas?

6. Zvuk: Treba li vam kabina ili možete i bez nje? Hoćete li biti zadovoljni sa dvoglasnom harmonikom, ili vam treba troglasna ili četvoroglasna? Koji je minimalni broj registara koje želite? (Imajte na umu da više glasa i više registara povećava i cenu harmonike)

7. Težina i dimenzija: da li bi vam odgovarao neki lakši model harmonike? Da li ste spremni da žrtvujete neke funkcije zarad lakše harmonike?

8. Klavijatura: da li vam odgovara dirka koja je manja od pune veličine, odnosno da li zahtevate dirke pune širine od 3/4 inča? Jeste li pijanista? Ako svirate klavir, možda ćete imati malo poteškoća u prilagođavanju uskim dirkama na harmonici.

9.Boja: Imate li neke zahteve u vezi boje instrumenta?

Re: Saveti za kupovinu instrumenta

Poslato: 25 Okt 2009, 19:22
od Webmaestro
KUPOVINA NOVOG INSTRUMENTA

Parametari koje kupac može ali ne mora da zahteva prilikom poručivanja instrumenta:

1. Štim - koliko Hz.
Ako se traži takav štim sa tendencijom da se uklopi u orkestre harmonika - traženi nivo kamer tona a= 440 Hz, problemi će se pojaviti ukoliko instrumentalista želi da svira sa orkestrima u čijem sastavu ima i drugih vrsta instrumenata, recimo sa gudačima, uklapanje neće biti uspešno pa će tada biti potreban štim 442 odnosno 443Hz što je ujedno i jugoslovenski "narodnjački" štim. Preštimavanje nije preporučljivo pošto bi se glasovi isuviše otanjili i postali podložni lomu, te stoga treba dobro razmisliti ako instrumentalista ima velike koncertne ambicije. Neki vrhunski koncertisti imaju po dve garniture fasena sa glasovima pa ih u zavisnosti od partitura i pratnje odnosno zahtevanog štima iste u pauzama menjaju.

2. Dubina pritiska na taster(dugme) ili dirku koja odgovara kupcu.Ovo je vezano za naviku i parametre koje je instrumentalista imao na prethodnom instrumentu te ukoliko su ovi parametri bili odgovarajuci preporučuje se merenje tih parametara i implementaciju istih na nov instrument. Ovo radimo tako što merimo dubinu pritiska - odnosno visinu gornje površine dugmeta od nivoa ploče koja leži ispod dugmeta, potom istu operaciju ponavljamo i kad je dugme pritisnuto do kraja. Razlika izmedju ova dva merenja daje dubinu pritiska koja odgovara instrumentalisti. Ukoliko je ova dubina bila neodgovarajuća na prethodnom instrumentu preporučujemo na osnovu našeg iskustva dubinu od 4 do 4,5 mm.

3. Težina pritiska na taster(dugme) koja odgovara kupcu.

4. Boja dugmića (dirki) potpuno bela, (za dugmiće - belo crna), sefefasta i td

5. Veličina dugmića (dijametar).

6. Markirung koje je dugmiće (tonove) potrebno obeležiti - da bi instrumentalista znao poziciju i u levoj i u desnoj ruci.

7. Boja meha, i materijal spoljnih šlajfni kao i broj rebara.

8. Model maske (svaki proizvodjač ima bar dva modela)

9. Otvorena Bas strana radi balansa ili ne

10. Željenu kombinaciju leve ruke 16 +16 ili 16 + 8. (16 + 8 ima više kombinacija boja, a 16+16 jak fundament udvojeni glas odnosno snaga sa malo kolorita). U Evropi se primenjuje tradicionalno kombinacija (16+8 ). Za Ruske instrumente obzirom na nepostojanje registarskog mehanizma u levoj ruci vezana je kombinacija 16+16 odnosno kod troglasnih 16+16+4. Kod instrumenata sa troglasnim melodijskim basom moguće je izabrati konfiguraciju (16+8+4) odnosno (16+16+4).

11. Željeni sistem - grif - odnosno raspored "B" sistem obostrani "C" sistem obostrani ili pak Finski “B. Za klavirske grif je moguće birati samo u levoj ruci ali je za ovaj tip instrumenta uobičajen EUROPSKI C system. Kombinacije dva sistema odnosno rasporeda tonova na klavijaturi "B/C" ili "C/B" nisu poželjne obzirom da imaju dva suprostavljena sistema, mada se često mogu sresti kod nas iz razloga urgentnosti kupovine kada proizvodjač da bi izašao u susret instrumentalisti kod postojanja gotovog jednog polukorpusa u jednom grifu i drugog polukorpusa u drugom grifu izvrši spajanje i isporuči ovaj dosta nelogičan sistem.

12. Veličina simbola fabrike na instrumentu - svaki proizvodjač ima nekoliko veličina oznaka.

13. Najvažniji detalj - željeni tip glasova za ugradnju u instrument. Proizvodjači u Italiji glasove klasifikuju u tri kategorije MAKINA (mašinski) TIPO AMANO (mašinski sa ručnom doradom) i AMANO (ručno radjeni glasovi).Svaka od ovih kategorija ima po nekoliko podkategorija, klasa prva, drug, treća... dok u kategoriji AMANO glasova ima samo dve klase. Postoje i ultra klase glasova nezavisnih starih majstora tipa Severini, Mazzieri, Morlaki, Sabatini otac, ali se obzirom na ograničenu proizvodnju jako teško dobijaju. Razlika u cenama izmedju klasa je drastična.O tome treba jako voditi računa, glasovi se ne vide.
Preporuka: čujte kako zvuče instrumenti pa potom zamolite vlasnika čiji vam se zvuk najviše svidja da otvorite njegov instrument. U koliko se radi o ručno radjenim glasovima visoke kategorije na najmanje dve pločice na jednoj strani fasene (nosaču glasova-rezonatoru) mora da stoji natpis manufakture ili majstora koji je iste izradio. Poručite instrument sa istim glasovima. Na ovaj način imaćete zvuk koji vam se svidja.


14. Raspored bradnih registara. Kod ovog zahteva treba voditi računa da bradni ne budu iz donjeg dela registarskog automata. U slučaju da jesu, može vam se posle izvesnog broja godina javiti problem da vam se bradni registri sami isključuju, obzirom da ih vezna poluga svojom težinom vuče na dole. Ako se stavi tanja poluga može se desiti da registri nemaju dovoljnu preciznost.
Kod instrumenata sa dirkama obično se stavljaju tri registra za bradu a maksimalno 5, a u desnoj ruci u zavisnosti od modela od 13 do 15.Kod instrumentima sa dugmićima od 3 do 7 u zavisnosti od tipa instrumenta i slobodne povrsine na gornjem delu grifa.
Poželjno je da koncertni instrumenti imaju oktavne registre u bas sekciji kojima se dijapazon proširuje za jednu oktavu u visinu ili pak u dubinu.

Re: Saveti za kupovinu instrumenta

Poslato: 25 Okt 2009, 19:52
od Webmaestro
KUPOVINA POLOVNOG INSTRUMENTA

Unificiranog pravila za kupovinu polovnih instrumenata nema. Na osnovu iskustva pokušaćemo da sistematizujemo način koji možete ali i ne morate poštovati da bi izbegli greške kod kupovine.


Prvi i osnovni korak kod kupovine je procena karakteristika koje je neophodno da ima instrument što odredjuje sama namena instrumenta sa svim parametrima. Ovde se može primeniti shema koja je data za kupovinu novog instrumenta i kojа je izradjena na bazi ozbiljne studije.

Drugi korak predstavlja odlazak kod potencijalnog prodavca ili njegov dolazak kod vas.
Pripremite se tako da imate spreman papir i olovku i imajte na umu da kupujete instrument za sebe ili za svoje dete. Nema razloga da se plašite da ste laik u poslu koji vam predstoji. Samo beležite sve nedostatke koje vizuelno budete utvrdili. Kada ovaj pregled okončate tek onda pregovarajte o ceni. Nemojte dozvoliti sebi luksuz da telefonom pregovarate o ceni i prihvatite cenu bez pregleda instrumenta.

Takodje nemojte dozvoliti sebi da po dolasku prodavca ili odlasku kod njega odmah uzmete instrument da ga probate. Takva operacija je zadnja u nizu radnji, a na kraju ovog teksta shvatićete i zašto.

Sam susret je jako značajan korak. Vodite računa - prvi utisak je jako važan. Usredsredite se na kofer u kome se instrument nalazi. Ukoliko je kofer u lošem stanju, zaparan na velikim površinama sa velikim deformacijama i ulegnućima budite sigurni da ni instrument koji je u njemu nije u boljem stanju. Ovo pravilo se potvrdjuje u 90% slučajeva osim ako nema dodatnih argumenata kao što su gubljenje kofera i slično ... pa je pozajmljen stari. U 5 % slučajeva instrument je prethodno sredjen i pripremljen za prodaju.
Obratite pažnju u kakvom su stanju metalni delovi na koferu. Zašto? Ukoliko su metalni delovi na koferu oksidirali znači da je je instrument čuvan u neadekvatnim uslovima i kao po pravilu (uvek postoji i izuzetak) i glasovi u instrumentu su oksidirali. Da bi bili još sigurniji otvorite kofer i po mirisu možete zaključiti da li je ovo tačno. Ukoliko se oseća vlaga (ili u žargonu –memla) prethodna napomena o glasovima je izvesna.

Sledeći korak je osmatranje instrumenta. Stavite ga na sto. Pažljivo pregledajte njegovu spoljašnost. Pokušajte da uočite moguće naprsline. Mala udubljenja i sitne ogrebotine nisu toliko opasne ali nisu ni poželjne, bolje je da ih nema kao i mestimično skinutog plastičnog , celuloidnog omotača. Sve pomno beležite.

Sledeći korak je skidanje maske. Maska se kod većine proizvodjača skida odvijanjem dva bočna zavrtnja specijalno napravljena da se mogu odviti rukom. Vrlo retko se ukazuje potreba za upotrebom šrafcigera. Kada odvijete zavrtnje pažljivo, lagano podignite masku na gore pa prema napred.Za instrumente proizvedene u Italiji samo podignite masku na gore. Posle skidanja maske pogledate detaljno ono sto se nalazi ispod i nastojite da utvrdite nepravilnosti. Sve poluge istog reda uvek su iste dužine i oblika. Ukoliko neka od njih vizuelno odstupa od drugih znači da nešto nije u redu.

Ovo je česta pojava ukoliko se instrumenti obradjuju u radionicama koje nisu opremljene orginalnim delovima. Mnogim radionicama predstavlja teškoću raznolikost modela i proizvodjača obzirom da delovi nisu unificirani i da se znatno razlikuju pa pribegavaju saniranju eventualnih lomova od -podšivanja- odnosno premošćavanja lomova komadima metala do raznovrsnih pokušaja lepljenja primenom od dvokomponentnih lepkova do zubarskog voska. Nemojte se plašiti eventualne takve –radove- lako ćete uočiti. Najčešće se lomovi dešavaju na delu poluge koji je lučnog oblika pri obradi prava šipka poluge (od alumnijuma) je savijena na ugao koji je primeren prelazu iz ravni klavijature u ravan na kojoj se poluge završavaju a na čijem se kraju nalaze drvene klapne sa filcanom podlogom.

Pri deformisanju poluge za ovu namenu narušena je njena prvobitna struktura na delu koji je savijan, taj deo je i naj osetljiviji. Ovaj deo poluge počinje na kraju dirke a završava iza registarskog automata. Veoma lako će biti uočljivi neadekvatno sanirani lomovi. Spustite se u ravan registarskog prekidača i pogledajte ispod njega ako sve poluge izgledaju isto po debljini i obliku sve je u redu. Razliке će biti lako uočljive.

Ako je poluga zamenjena orginalnom, vizuelnih razlika neće biti, ako je postupak zamene uradjen kvalitetno. Potom pogledajte klapne, to su oni drveni mali komadi koji se nalaze na kraju poluge i padaju na ravnu površinu, ispod se nalazi filc sa slojem kože. Klapne se lako uočavaju obzirom da je filc u boji najčešće crvenoj, beloj i ponekad u zelenoj. Kod nekih instrumenata ispod klapni koje su u tom slučaju metalne je sundjer.

Ova varijanta nije dobra, obzirom da sunjdjer dejstvom atmosferskih uslova brzo gubi elastičnost i kruni se. Ako sve klapne stoje vertikalno sve je u redu ako su iskošene znači da postoji neka deformacija i da postoji mogućnost da neće adekvatno zatvarati otvor koji je ispod nje. Znači da instrument neće dobro dihtovati. Ukoliko je sve u redu, predjite na sledeću operaciju. Lagano kažiprstom pritisnite na svaki registarski taster. Ukoliko precizno i bez šuma prodiru u automat sve je u redu. Ako se teško kreću, odnosno ako osetite trenje o neku drugu površinu uz pojavu šuma - postoji deformacija. Ukoliko je sve u redu promenite redosled pritisaka na prvi pa zadnji registarski taster, drugi pa do zadnjeg i tako dalje. Ako je sve u redu predjite na sledeću operaciju.

Kaziprstom lagano pritisnite svaku dirku odnosno dugme ponaosob. Ukoliko svaka dirka lagano i bez šuma prodire u dubinu grifa, sve je u redu. Ako se pojavi jači šum i nešto koči pokret, postoji deformacija nosača ili osovine ili pak same dirke.

Ukoliko je sve u redu, predjite na sledeću operaciju. Takodje kažiprstom, odsečno i brzo predjite preko svake dirke pa u koliko brzo reaguje i vraća se, sve je u redu.Ukoliko vraća sporo uz šum znači da je evidentna deformacija opruge ispod dirke ili pak nosača,osovine ili same dirke ili pak celog grifa.Ovaj princip isti je i kod instrumenata sa dugmićima sa tom razlikom što redova dugmića ima 5 ili 6.
Vodite samo računa da kod pritiska na dugme u prvom redu takodje unutra mora da prodire i dugme u 4 redu a pri pritisku na dugme u 2 redu prodire i dugme u petom redu. Odnosno prva tri reda su takozvani osnovni redovi vezani za hromatsku gamu (dijapazon instrumenta) a 4 i 5 su ponovljeni redovi i povezani su kratkim polugama sa osnovnim. Ukoliko, kako smo gore naveli pri pritisku na prva dva osnovna reda ne bude prodora u dubinu grifa (potonu) i adekvatni dugmići u 4 i 5 redu znači da su vezne poluge deformisane, polomljene ili nedostaju. Takodje vodite računa da su prva dva dugmeta tastature estetska pojava.
U startu vodite računa da je za klasičnu muziku i dinamiku koju ona traži instrument sa 6 redova i flah (ravnom) tastaturom neadekvatan zbog brzine reakcije odnosno samog vešenja klavijature, i manjeg dijapazona maksimum 45 tonova.

Napomena: Kod instrumenata sa klavijaturom postoje dve varijante klavijatura, odnosno dirke nanizane na jednu ili dve osovine. Vodite računa da uvek uzimate instrumente sa dve osovine, zbog bolje statike i boljeg ogibljenja obzirom da su opruge iza dirki u različitom nivou za crne i bele dirke tako da je skoro istovetna težina pritiska na crnu i na belu dirku. Kod jednoosovinske klavijature razlika u težini pritiska je evidentna a takodje i pomeranje dirki levo desno, dirke su u hodu neprecizne, što može itekako da smeta.

Neki -majstori – imali smo prilike da se uverimo, pokušavali su da preradjuju dvoosovinsku klavijaturu na jednoosovinsku uvodeći u primenu -biksne-. Nikada nismo uspeli da shvatimo krajnju nameru svodjenja dvoosovinskog instrumenta na jednoosovinski, obzirom da je to u svakom pogledu kontraproduktivno i krajnje destruktivno, prvo zvog nemogućnosti planiranja raspona opruge, broja zavoja opruge, kao i neadekvatnog položaja opruge koju je nemoguće smestiti u osu dirke.

Ukoliko je sve u redu predjite na sledeću operaciju.
Isti proces koji ste radili sa klavijaturom odnosno tastaturom desne ruke ponovite i sa klavijaturom leve ruke odnosno basova. Ako koče ili neće da se vrate nazad posle pritiska - deformacija postoji. Ukoliko je sve u redu predjite na sledeću operaciju.

Proverite takodje funkcionisanje i registarskog automata na levoj strani.
Na registarskom automatu pronadjite registar obeležen sa 4 tačke jedna je gore u sredini jedna je dole u sredini i u srednjem polju postoje dve tačke od kojih je jedna levo a jedna je desno. To je takozvani master ili TUTI (na italijanskom svi) što znači da su otvoreni otvori za dotok vazduha za sve glasove u kombinaciji odnosno sve kombinacije i uključite ga pritiskom na njega.
Potom uzmite instrument (harmoniku) u ruke. Prethodno ukoliko instrument ima remene za zakopčavanje meha gore i dole otkopčajte ih. Instrument uzmite sa obe ruke (klavijaturom okrenutom kontra od vas) za grif, odnosno levom rukom za onaj deo iznad klavijature, a drugom desnom rukom, za deo ispod klavijature. Pazite da prstima ne pritegnete neku dirku ili dugme što je jako važno. Podignite instrument uvis i držite ga tako. Meh će početi da se otvara, a leva ruka će pod dejstvom sopstvene težine, početi da klizi na dole. Ako se meh brzo otvara i leva strana (bas strana) brzo ide na dole, znači da nešto sa oprugama nije u redu i da one ne drže klapne dovoljno čvrsto da obezbede dihtovanje. Vodite računa da je demontaža mehanika da bi se ovo saniralo jako veliki posao i jako dugo traje. Naročito je složen posao demontaže i ponovne montaže mehanike leve ruke kada je u pitanju melodijski (bariton bas) konvertor sistema.

Ukoliko je meh statičan ili pak skoro neprimetno se otvara (jako sporo) sve je u redu. Potom otvorite meh na dve trećine dužine. Laganim potiskom uz primenu male sile bez pritiska na dirke ili dugmiće odnosno dugmiće u basu, pokušajte da sabijete meh. Ako se ne pojavi ton, sve odlično dihtuje. Nemojte primenjivati veliku silu! Potisne opruge na polugama izdržavaće do odredjenog momenta, proporcionalno njihovoj jačini i stepenu napregnutosti. Posle odredjenog praga kada sila vazdušne struje prevagne nad –snagom- opruge klapne će se podići i čućete zvuk. Zato ne primenjujte preveliku silu koristite lagane pokrete uz kratke trzaje.

Potom operaciju ponovite sa širokim pokretom i oslušnite po obodu meha, da budete sigurni da meh negde ne propušta vazduh. Ako propušta pokušajte da uočite, da li je na sastavu meha i tela instrumenta, što je jednostavno sanirati promenom dihtunga, ili je na samom mehu što je teže sanirati, a novi meh puno košta.

Preostaje vam zadnja faza koju možemo podeliti u dva dela.
Zadatak je sledeći: Instrument pripremiti za sviranje potom uključiti registar koji je označen sa jednom tačkom u sredini polja gore i probati kako zvuči svaki ton u celom dijapazonu na otvaranje i na zatvaranje. Ako se javljaju odstupanja u boji i visini tona ili se čuje otkucaj nešto nije u redu sa tim tonom odnosno sa njegovim ventilom ili je pak ton oksidirao pa je štim pao. Ukoliko se čuje povremeno prodorno metalno zujanje znači, da je metalni jezičak tog tona pred pucanjem.

Ako je sve u redu, preći na sledeći registar sa tačkom u srednjem polju levo.
Po završetku probe na ovom registru ukoliko je sve u redu, preći na registar sa tačkom u srednjem polju desno i eventualno, ako je model bez kabine na registar sa tačkom u sredini srednjeg polja.Ukoliko je sve u redu preći na registar označen tačkom u donjem polju u sredini.Ako je do sada sve bilo u redu, uključite master , odnosno tuti registar na kom bi takodje sve trebalo da bude u redu, obzirom da su tonovi na osnovnim registrima bili u redu.
Možete ići i detaljnije i ponoviti radnju na svim registrima, no u velikom procentu rezultat bi trebao da bude dobar, obzirom da su oni kombinacija, osnovnih registara.

Ukoliko ste prilikom probe primetili da se meh otvara, ali da se ne čuje ton, pokušejte da još pažljivije slušate. Ako se čuje strujanje, šum vazduha, znači da je metalni jezičak na glasovnoj pločici pukao. Ako se ne čuje šum, onda postoje dve mogućnosti, što je naročito moguće u visokim tonovima, da je čestica prašine zakočila jezičak ili je u pitanju neka druga deformacija, najćešće na ventilu. Ukoliko je sve u redu, nemate potrebu za drugim delom ove faze a to je otvaranje instrumenta.

Postoje dve varijante spajanja levog i desnog polukorpusa (tela) instrumenta sa mehom. Štiftnama - metalne igle specijalnog oblika sa kuglom ili cilindrom na kraju, koje se izvlače iz tela ili pak šrafovima sa konusnom glavom.Osnovni razlog za rasklapanje može biti ako hoćete da se uverite u kakvom su jezičci stanju.

U koliko se pri probi, na pojedinim tonovima, čuo zvuk sličan plop ..plop ili neki sličan, to može da asocira na deformisane ventile - ako se pri pritisku na ton meh brzo otvara (curi). Vadjenje štiftni obavite pažljivo, da ne dodje do oštećenja ili ogrebotina na telu instrumenta. Nemojte otvarati levu stranu. Skinite igle na desnoj strani instrumenta.

Kad odstranite desnu polovinu, moćićete lako da kroz meh imate uvid u stanje ventila i u levom polukorpusu. Ovu priliku iskoristite, da pogledate i meh sa unutrašnje strane. Lako je uočljivo, ako je meh krpljen.Kožni ventili u vidu tračica treba da budu celom površinom čvrsto priljubljeni uz aluminijumsku pločicu. Ako im je vrh odaljen to je posledica pojave harmonika od naspramnog jezička a i unutrašnji ventil je u istom stanju. Regulacija kasnije može da se pokuša oprugama za ventile. Ukoliko su ventili izgubili elastičnost onda preostaje samo zamena što nije ni jednostavno i jeftino u koliko su svi ventili u takvom stanju.


Ovim je detaljni pregled instrumenta okončan. Sve beleške koje ste napravili, o uočenim nedostatcima su ispred Vas. Tek sada pristupite pregovorima oko cene ili se pak zahvalite i saopštite da odustajete od kupovine. Odluka je na vama. Izgubljeno vreme na detaljnom pregledu je sitnica prema vrednosti koju lošom kupovinom gubite.
Nemojte biti zabrinuti, verujte, ako se budete pridržavali ovih pravila, shvatićete da je to jako jednostavno.

Na kraju razlog pisanja ovog uputstva za analizu instrumenta je taj što niko neće kvalitetnije obaviti taj posao od Vas samih, obzirom da kupujete instrument za sebe, ili pak za svoje dete.
Na kraju videćete da će Vaše zadovoljstvo po obavljenom poslu biti višestruko veće.

Pa srećno...

Re: Saveti za kupovinu instrumenta

Poslato: 17 Nov 2009, 12:41
od milan3
Moja preporuka je da uopšte ne kupujete nove harmonike,zato što im je slab kvalitet a i malo su skupe :D :D .

Re: Saveti za kupovinu instrumenta

Poslato: 17 Nov 2009, 13:55
od Nekotamo
Slazem se. Kad je rec o Guerini harmonikama, najbolje su one koje su radjene sedamdesetih godina. Najbolje u smislu da imaju najlepsi ton.

Re: Saveti za kupovinu instrumenta

Poslato: 16 Apr 2010, 19:27
od boco1181
svaka cast na opisu pri kupvini polovnog instrumenta, mnogi harmonikasi kupe macka u vreci pa se poslije drze za glavu.

Re: Saveti za kupovinu instrumenta

Poslato: 29 Sep 2010, 09:30
od boki80
Svaka cast za opis i uputstvo kako kupiti polovan instrument. Desetka za trud!

Re: Saveti za kupovinu instrumenta

Poslato: 12 Feb 2012, 00:23
od MihajloZagor
Webmaestro ja ti se divim kako ti ovo nije mrzelo da pises :D

Re: Saveti za kupovinu instrumenta

Poslato: 12 Feb 2012, 18:54
od Dallape 1960
Svaka cast..apsolutno profesionalni saveti..

Re: Saveti za kupovinu instrumenta

Poslato: 05 Dec 2012, 11:45
od steela
dobre su nove harmonike bas naprotiv,ali nisu izdrzljive koliko i one iz 70 ih ili 60 ih,novije su i ljepse ali nisu ni za uporediti (po izdzljivosti... :asdfnjo: