Petosa AM 1100 (stara, iz 60ih)

Sve o različitim markama i modelima harmonika, o proizvodjačima i fabrikama, opšte karakteristike instrumenata.
Pravila foruma
Molimo držite se teme. Prilikom odgovaranja na temu pišite o harmonici (modelu) koja je predmet teme. Sve ostale poruke biće obrisane ili premeštene.
kompozitor
96 basova
96 basova
Postovi: 101
Pridružio se: 11 Jun 2016, 18:58

Re: Petosa AM 1100 (stara, iz 60ih)

Post od kompozitor »

Jaric_T_Zivadin napisao: 02 Mar 2019, 13:00Kompozitor, faseni se ne prave iz komada.
Vidjao sam ih i iz komada, ili samo od smreke. To bi trebalo da je zvucno najakusticnije.
Jaric_T_Zivadin napisao: 02 Mar 2019, 13:00Pa da ti pojasnim: tako se harmonika stimuje! -Skidanjem celika sa perca podizes ili spustas frekvenciju. Sad, neki to posle predju finom smirglom (da se ne vide risevi) i fino doteraju stim, ali to ne menja nista. Konkretno italijani odavno ne obracaju paznju na to, nego im je samo vazno da je ton u stimu.
Niste me razumeli. Znam da se tako stimuje. Rekao sam da je zadnji ton lici da je vise puta stimovan. Kada se vise puta stimuje, materijal se mora istanjiti. Uz to, izgleda mi malo aljkavo uradjeno, na brzinu. Ali to je samo utisak. Takodje mi lici da nije iz istog kompleta.
Jaric_T_Zivadin

Re: Petosa AM 1100 (stara, iz 60ih)

Post od Jaric_T_Zivadin »

kompozitor napisao: 02 Mar 2019, 16:41 Vidjao sam ih i iz komada, ili samo od smreke. To bi trebalo da je zvucno najakusticnije.
Ne iskljucujem da se prave i iz komada. Ali ti gde se vidi bukovina, nisu iz jednog dela. Sredina, tj sam fasen je od mekog drveta i bele boje. Koje drvo je u pitanju, nije me interesovalo. ALi ima ljudi na ovom forumu koji to mogu mnogo bolje i podrobnije da pojasne.

A sto se tona tice, nema veze i da je vise puta stimovan. Dok se ne promeni geometrija samog perca, dobro je. Cak i da je istanjeno previse, svirace. Perce pre puca zbog nacina sviranja. Ali da bi se istaljilo perce, mora doooobro da se turpija. To je kvalitetan i jako tvrd celik.
I da nije ton iz te garniture, ako je prva klasa i ustimovan sa ostalim tonovima, nista ne fali. I nece se primetiti nista. Generalno previse se filozofira oko tonova, fasena itd. Vecina zamislja to ko u nekim laboratorijskim uslovima i tu su svakakve price... A konkretno guerrini tonove drzao u kantama, pa zavuce ruku i sta izvuce, to montira... Bitno je ko radi i kako radi. A delovi se steluju/stimuju.
kompozitor
96 basova
96 basova
Postovi: 101
Pridružio se: 11 Jun 2016, 18:58

Re: Petosa AM 1100 (stara, iz 60ih)

Post od kompozitor »

Belo, meko drvo, bi trebala da je smreka (camovina). Od nje se prave prednje ploce za sve zicane instrumente. Treba da ima ravne i sitne godove (tj. da je iz hladnih i oskudinih predela - da vrlo sporo raste i da se ne razlikuje mnogo rast leti i zimi). Sto su godovi sitniji, to brze osciluje i ton je visi. Stare harmonike nemaju lakirane godove, a imaju dovoljno visokih . Na fasenu koji je bas, mogu godovi biti i siri, da se dobije nizi ton.

Problem sa smrekom je sto izgleda sasvim obicno, nije "sarena", pa na oko nije interesantna. Ali je ton glasan i kvalitetan. Ako je hamonika tiha, verovatno ima fasene od "sarenog" drveta, ili od "egzoticnog" drveta i sl. sto je lepo na oko, i dobar marketing - ali nije akusticno. Bez obzira sto se ne cuje, na razglasu moze da prodje bilo sta, pa ce, vremenom, "lepi i sareni" da zamene kvalitetne i glasne instrumente. Proizvodjac koji ima obican dizajn ce biti jeftin, a onaj koji ima sjajan, i saren instrument ce biti nerazumno skup...

Sto se tonova tice, verujem da je tako kako kazete. Verovatno su svi istog kvaliteta od istog celika, pa montira sta dohvati. Ali to ne vazi za drvo.

Od konstrukcije/majstora, drveta i laka, vise zavisi ton, nego od metalnog perceta. To je ocigledno, nije potrebno filozofirati.
Jaric_T_Zivadin

Re: Petosa AM 1100 (stara, iz 60ih)

Post od Jaric_T_Zivadin »

Ne bas...
Mogu se iskoristiti apsolutno isti materijali za izradu harmonika i dobice se dva totalno razlicita instrumenta. Pravi "recept" ne postoji. Svaka je prica za sebe i svaka zvuci drugacije. Serijski ili majstorski instrumenti, svi se i medjusobno razlikuju jedni od drugih.

Ne verujem da je bilo ko od ozbiljnih proizvodjaca pravio fasen od nekog loseg drveta. Sve to sto se odozgo vidi je naknadno nalepljeno radi estetike. Sareno drvo, mahagonija itd, to je samo nalepljeno odozgo. Ram od bukovine obicno ide dole, na patos jer treba pritisnuti fasen da se ne pomera i da dobro dihtuje spoj. Znaci to sto se vidi sustinski nema veze sa tonom. Taj skup mini rezonantnih kutija je od drugog drveta. A kada je tiha harmonika, to ce pre biti do drugih faktora mehanicke prirode. -E tu nastupa znanje i iskustvo majstora.

Nismo se razumeli. -Nisu tonovi istog kvaliteta(podeljeni su po klasama) i svaki proizvodjac se razlikuje. Renomirani proizvodjaci proizvode kvalitetne tonove ali ne zvuce svi isto. Jer ne prave svi od ostog materijala plocice i nije ista legura celika kod svakoga. Samim tim razlicite garniture tonova u istoj harmonici drugacije zvuce. Neke bolje, a neke losije. A vec u drugoj harmonici moze da bude sasvim obrnuta situacija...

Greska je potcenjivati samo perce. Kvalitet celika je od izuzetnog znacaja. - Naravno, to je jedna celina od koje uzajamno zavisi sam kvalitet.

Da ne idem dalje u off i ne sirim pricu, prelistajte malo forum. Ima tu pregrst informacija koje su napisali veoma dobri poznavaoci ovog instrumenta. Naci ce se svasta korisno od informacija.

Srdacan pozdrav. :svirac:
Odgovori