Rastimovan ton

O konstrukcionim i tehničkim rešenjima harmonike, delovi i oprema, kvarovi, popravke i servisiranje, ozvučavanje.
Odgovori
Korisnikov avatar
Webmaestro
ADMINISTRATOR
ADMINISTRATOR
Postovi: 1368
Pridružio se: 01 Jan 1970, 01:00
Kontakt:

Re: Rastimovan ton

Post od Webmaestro »

@gussini, mozete li nesto detaljinije o te dve vrste tonova?
petar3petar
Šef orkestra
Šef orkestra
Postovi: 536
Pridružio se: 02 Jul 2011, 23:23

Re: Rastimovan ton

Post od petar3petar »

Pozdrav svima na ovoj temi!
Mislim da pojedinci lutaju pa da napišem i ja ponešto.
Tonove prvenstveno treba klasificiratin prema kvaliteti a ne proizvođaćima.
Koliko sam ja informiran trenutačno postoje četir proizvođača tonova a to su: Cagnoni, Artigiana voci, Voci armoniche (firma nastala fuzioniranjem firmi Salpa i Antonelli) i Binci. Največu produkciju ima Voci armoniche.
Sabatini, Severini.... kupuju materijal, najčešće od Artigiane, i pripremaju tonove pri ćemu stave svoj žig na njih. Slično na profesionalne tonove žig udara firma Beltuna.. a nekada je to radio Dallape, Scandali...
Firme Bugari, Magnatera i još poneka, više ne rade. Vlasnici su poumirali a šta je bilo dalje tko zna. Bugari ne radi od sredine osamdesetih godina.
Sretao sam se i sa tonovima Carloni u nekim starim harmonikama, no kako je to kod njih funkcioniralo ne znam.
Tonove prvenstveno treba klasificirati prema vrsti odnosno kvaliteti i to na: A MANO, TIPO A MANO, DURAL(SUPERDURAL) i TIPO MACHINA. Nekada su jednu od slabijih vrsta tonova nazivali i EXPORT.
U istoj klasi kod bilo kojeg proizvođača može doći do odstupanja u kvaliteti budući da je proces od proizvodnje čelika do gotovog tona izuzetno složen i prolazi kroz niz faza mehaničke, strojne i termičke obrade.
Probavao sam svašta i došao do spoznaje da isti tonovi ne daju jednako lijep zvuk na različitim fasenima odnosno u različitim harmonikama. To nameće zaključak da ljepota tona odnosno zvuka harmonike ovisi o nizu faktora koje je teško idealno povezati u jedan sklop koji mi nazivamo harmonika.
Uostalom, šta je to uopće idealna harmonika?!
Poslednja izmena od petar3petar u 07 Sep 2012, 21:44, izmenjeno 1 put ukupno.
Dallape 1960
Šef orkestra
Šef orkestra
Postovi: 709
Pridružio se: 27 Maj 2011, 21:25
Lokacija: Kosovo i Metohija

Re: Rastimovan ton

Post od Dallape 1960 »

Bravo Petre..Vrhunski odgovor..jedino nisam znao da Bugari vise ne radi, tj ne postoji, ne pravi harmonike..(ili mozda nisam dobro razumeo)..auh sve propada polako, ali sigurno..po meni ko se docepa nekog dobrog ocuvanog starog originala ne treba da ga prodaje ni za kakav novac.. I Dallape vise ne radi.. :asdfnjo:
Jaric_T_Zivadin

Re: Rastimovan ton

Post od Jaric_T_Zivadin »

Dallape ionako nije napravio dobru harmoniku bar zadnjih 20 god. Cim su prestali da prave rucno tonove i dallape i guerrini su poceli da prave lose harmonike u odnosu na ono sto je pre pravljeno, tako da mi ih i nije zao. Sami su krivi najvise za sve... Samo je bas veliko pitanje NA CEMU svirati za nekih 10-20god? Treba kupiti dobar instrument pa cak skupiti pare i za jos jedan ako bude para i to cuvati ko oci u glavi. Pa eto vec je jako rizicno odluciti se kome dati tonove da se rade. -Oni stari dobri majstori vec polako nestaju, a pojavljuju se "stimeri" koji kolju tonove sa masinom umesto da ga rade rucno... Treba se zamisliti.
petar3petar
Šef orkestra
Šef orkestra
Postovi: 536
Pridružio se: 02 Jul 2011, 23:23

Re: Rastimovan ton

Post od petar3petar »

Pozdrav svima!
Jaric_T_Zivadine, ni guerrini harmonike ne radi već izvjesno vrijeme, rade drugi za njega. Harmonika se već duže vrijeme ne radi na tradicionalni naćin već u nekim kooperacijama. Svaki radi svoj dio. Nema više velikih firmi koje su zapošljavale puno ljudi, i do nekoliko stotina. Danas največa firma broji 20-25 ljudi.
Što se tiće preciznosti tonova siguran sam da se današnjom tehnologijom može proizvesti precizniji ton, no nije problem samo u tehnologiji izrade već i u materijalima izrade.
Poćetkom 60-tih godina prošlog stoljeća (mislim da je to bilo 1963 ili 1964 godine, dakle prije pedesetak godina) samo u italiji je proizvedeno oko 204 hiljade harmonika, bez Trosingena i Klingentala u njemačkoj te čeških, francuskih, ruskih i ostalih, nebitnih, proizvođača u tom miljeu.
Za takvu proizvodnju bilo je potrebno prvenstveno puno radnika, a zatim i puno materijala, adekvatnog drva, čelika, kože...
Veliku proizvodnju mora pratiti i velika proizvodnja materijala izrade a ako je potražnja velika onda potrošač može diktirati kvalitetu toga što mu treba, drva, čelika, kože...
Danas to nije tako jer je proizvodnja deseterostruko i više manja. Ne pazi se na kvalitetu nićega a ako se i želi posebno narućiti instrument onda je to izuzetno skupo.
Postoji i još jedan razlog. Svi govorimo o starim dalapam, guerinkama prvenstveno Scandalli Super VI i Artistu VI. Harmonike koje se danas urade nisu stare, nove su. Moraju ostariti i one da bi ih mogli uspoređivati sa onima koje su već stare.
Nikako se ne s mije zaboraviti stare majstore. I njih je nekada bilo puno više nego danas. Majstori kakvi su uradili vbrhunske harmonike poput Settimio Soprani Artist VI, Scandalli Super VI i još poneku više se nikada neće roditi!
Poslednja izmena od petar3petar u 07 Sep 2012, 21:43, izmenjeno 1 put ukupno.
Bata Kanda 73
Šef orkestra
Šef orkestra
Postovi: 701
Pridružio se: 01 Jan 1970, 01:00

Re: Rastimovan ton

Post od Bata Kanda 73 »

Apsolutno je tako!! Na zalost ljubitelja dobrog zvuka i dobrog instrumenta.
Jaric_T_Zivadin

Re: Rastimovan ton

Post od Jaric_T_Zivadin »

petar3patar Nisi me razumeo. Sve ja to znam i to sam pokusao u kratkim crtama da kazem. A svaku firmu koja pocinje da zanemaruje kvalitet u bilo kom pogledu nikada necu da zalim. Ni guerrini, ni dallape i ni jednu drugu. Zalim sto za 20 godina bukvalno nece nece moci da se nadje kvalitetam instrument. Ne slazem se s tobom da je toliko presudno to sto je harmonika stara, pa je kao jos i dobila na kvalitetu. (ispravi me ako sam te lose razumeo) -Ne nije tako. Ogromna je razlika u kvalitetu izrade npr one dallape iz 51 godine i neke 10 godina stare. Kada bi ih uporedio, pomislio bi da ih nije isti proizvodjac pravio. Ova nova je smesna u odnosu na matoru. Uz prilog da postoje neke stvari u izradi koje masina nikad nece moci da odradi i gde je ljudski faktor ne zamenljiv, slazem se da uz danasnju naprednu tehnologiju moze da se proizvede kvalitetan ton, ali nece! Prvo sto ne zele gospoda da naprave ton od KVALITETNOG celika, a ako prvo to nemas dzabe ti pravljenje bilo kakvog tona. Na kraju krajeva brzo ce puci. Da ne pricam o drvetu. Vrsta drveta, kako je tretirano, obradjivano itd... Shvatili su da te harmonike pored toga sto su dobre i traju jako dugo bas zbog kvalitetne izrade. Eto uporedi to sa auto industrijom. -Slobodno se moze reci da su pokusali isto samo sto su se zeznuli u racunici. Ne moze da im bude opravdanje kako im je potraznja slaba itd, jer da prave kvalitetne instrumente imali bi posla. Svako bi ko ima mogucnosti radije kupio novu harmoniku nego polovnu kada bi ta nova bila ravna polovnoj u svakom pogledu.
petar3petar
Šef orkestra
Šef orkestra
Postovi: 536
Pridružio se: 02 Jul 2011, 23:23

Re: Rastimovan ton

Post od petar3petar »

Živadine, možda smo u naćinu izražavanja bili nedorečeni ali uglavnom smo se razumjeli.
Možda tebi nije, ali meni je jasno u dobroj mjeri zašto je to tako.
Iz rečenog se može zaključiti da su svi proizvođaći ovisni o nekome drugom i ako u lancu nešto zašteka, odmah se to manifestira na finalnom prouzvodu.
U svemu tome ne smije se zaboraviti ni faktor tržište. Dallape i Guerrini su najvećim dijelom bili orjentirani na naše tržište, tržište Ex Jugoslavije, koje danas nije velike kupovne moći pa je i potražnja pala. No i na tim tržištima je potražnja pala.
Ćinjenica je da je nagli razvoj elektronske industrije 70-tih godina prošlog stoljeća utjecao na ekspanziju sintisajzera što je direktno utjecalo na smanjenje potražnje harmonika a time i na njihovu proizvodnju.
One firme koje su bile orjentirane na neka bogatija tržišta, npr. Njemačko, Američko... još uvjek imaju posla bez obzira što je i kod njih kvaliteta pala zbog navedenih razloga.

Sa tvojom posljednjom rečenicom se apsolutno slažem samo bih još dodao:"kada bih imao novaca"!
U tom slučaju ni stare harmonike kojima je već izvađena duša, nebi imale visoke cijene.
Poslednja izmena od petar3petar u 07 Sep 2012, 21:42, izmenjeno 1 put ukupno.
Jaric_T_Zivadin

Re: Rastimovan ton

Post od Jaric_T_Zivadin »

Pa ne bih rekao da je starim harmonikama bas izvadjena dusa... To je ono sto one imaju izmedjuostalog za razliku od novih. Probaj moju dalapu (65-to god). kada je pogleda neko ko se ne razume, ne bi rekao da je to godiste nego bi se silno prevario u proceni, a na njoj nije pipnuto bas nista sem sto su joj cisceni tonovi i zamenjene kozice na mehu (ja sam hteo sarene jer mi se svidjaju). Ili probaj od nekog drugog sa ovog foruma neku stariju harmoniku. Svirao sam na harmonikama starijim od mene u proseku 10-30 god i sigurno 80% njih su bile izuzetne. To je ono sto sam pricao o kvalitetu izrade. Kvalitetna stvar se tesko kvari i haba uz normalno odrzavanje. Cak sam pre par godina probao dalapu iz 45-te godine. Ono je bilo cudo. Manji korpus harmonike od 140 basa u zivotu nisam video. Takodje mislim da je to bilo nesto najlakse sto sam stavio na ramena, a kakav je TON imala i koliko je glasna ta harmonika... Ja nisam mogao da se nacudim. Kad prebacis na organ to ore i osecas cak jaku vibraciju na levoj strani koliko je to bio prodoran i jak ton. I sve ostale kombinacije registara su joj bile odlicne. Ja bolju dalapu u zivotu nisam cuo i ne verujem da cu cuti. Nazalost ja tada nisam imao para da je usmerim ka sebi, jer je vec imala kupca. Cak nisam imao ni vremena da pribavim taj novac jer je bilo pitanje dana. Cini mi se da je otisla negde preko... Kazes da su dallape i guerrini bili orijentisani iskljucivo za nase trziste. -Slazem se, ali kakve veze mi imamo sa njihovim propadanjem? Opet ponavljam da su samo krivi za to. Hoces da kazes da nisu mogli npr da naprave kvalitetnu harmoniku sa bariton basovima koja je mogla da konkurise ostalim harmonikama renomiranih proizvodjaca i da je plasiraju odredjenim ciljnim grupama? (neka me neko ispravi ako su pravili baritonke, ja to ne znam niti sam cuo za to) Ja iskreno verujem da su mogli da su hteli. Imali si kvalitet, da si ga odrzali veruj mi da bi prodavali harmonike i na drugim trzistima bez muke. Slazem se da to moze biti jedan od faktora,ali nije im bila bas potrebna nasa nesreca na ex yu prostorima i drasticno opadanje nase kupovne moci da bi oni propali. Glavni razlog je po meni veliki promasaj u nacinu ramisljanja i poslovanju. Ali svestan si cinjenice da npr sto se tice dallape harmonika vazi neko pravilo da sve sto je dallape napravio do 1967 godine je dobro, sve posle toga je pod znakom pitanja? Pogotovu sto se tice tonova. I ne kaze se badava:"sto starija dalapa, to bolja". Bilo je i posle te godine dobrih harmonika ali sve redje i opet je pitanje kako i koliko one mogu da se porede sa starijim modelima. A eto bar narednih 20 godina su ljudi jos uvek imali para da priuste novu harmoniku, pa je bilo puno slucajeva da se zalete i kupe je, a zatim brzo shvate da su se zeznuli pa je prodaju. Pogotovu od kraja 70-ih pa na ovamo.

Pozdrav ;)

P.S.
Izvinjavam se svima sto sam totalno skrenuo van teme...
Bata Kanda 73
Šef orkestra
Šef orkestra
Postovi: 701
Pridružio se: 01 Jan 1970, 01:00

Re: Rastimovan ton

Post od Bata Kanda 73 »

Jaricu...,mislim da si u pravu u svemu osim u tome da Guerrini i Dallape nisu pravili modele sa bariton basovima.Postoje modeli sa b.basovima ali su vrlo.vrlo retki bolje reci,zanemarljiv je broj takvih modela (jedna takva Dallapa je bila,svojevremeno, na prodaju kod madjara P. Moger-a,a Guerrini sam video par modela na prodaju na raznim oglasima a i ima je jedan momak,mislim da je iz Kragujevca-njegove klipove mozes da vidis na youtub-u).Posto je takva moda da se sada sve pravi "za jednokratnu upotrebu",i harmonike se uslovno receno tako prave,bez mnogo truda,ljubavi i paznje.Vise nikog nije briga za kvalitet i dusu,samo kvantitet i lova ,lova i sto krace da traje proizvod da bi opet prodavali....jbga!
Odgovori